Monday, October 8, 2012

Novel: Isyarat Cinta 11


Agak lama tak bertemu di ruang maya ini. Saya sendiripun terasa sendiri. Moga teraplodnya bab 11 ini akan mengubati rindu semua pembaca ya. Kalau suka, bacalah lagi novel ini di http://penulisan2u.my . Bab 1 baru disiarkan pada hari ini 8.10.12. Harap terhibur membacanya ya. Komen ya. 

Bab 11

Sudah dua hari Adawiyah tidak muncul di Kedai Indah Telekomunikasi. Muhammad Irfan tertanya-tanya. Sebenarnya dia sudah seperti cacing kepanasan. Semalam dia sudah bertanyakan kepada Marina Chang kerani harapannya di tujuh buah kedai miliknya, namun gadis itu tidak memberikan jawapan yang diinginkannya. Dia terpaksa menebalkan mukanya sekali lagi menanyakan kepada Marina Chang pada hari ini. pasti Marina tahu, mereka berdua agak rapat. Adawiyah pula tidak datang bekerja tanpa memaklumkannya. Apakah masalah gadis manis itu sebenarnya?
            “Marina, awak sudah hubungi Adawiyah tak? Kenapa dua hari dia tak datang kerja? Dia sakit?” soal Muhammad Irfan bertubi-tubi. Dia bimbang sesuatu berlaku kepada gadis itu. Marina Chang geleng kepala. Hairan dengan sikap majikannya. Kalau dulu, pekerjanya tidak datang tiga hari, dia sudah siap mengiklankan mencari pekerja baru. Sekarang keadaan sudah terbalik pula.
            “Entahlah bos! Dia matikan telefonnya, sama macam semalam! Saya hantar sms pun dia tak ada balas. Apa yang nak buat lagi ni bos?” jawab Marina Chang. Dia sendiripun menelefon telefon bimbit Adawiyah tetapi ternyata gadis itu menutup telefon.
            “Sejak bila dia pandai buat macam ni?” soal Muhammad Irfan. Marina Chang geli hati. Tidak pernah majikannya begini terhadap para pekerjanya. Kalau pekerjanya malas, tentu dibuangnya sahaja. Berlainan sekali dengan Adawiyah. Adawiyah gadis yang rajin dan ceria. Malah dia pandai mengambil hati pelanggan yang datang ke kedai. Muhammad Irfan dan pekerja yang lain memang amat kehilangan Adawiyah.
            “Ada sesiapa yang kenal dia tak di sini?” marak mata Marina Chang. Lelaki itu sangat pelik dengan ketiadaan pekerjanya Adawiyah. Kedatangan Adawiyah mengubah persepsinya terhadap pekerja. Selama ini dia selalu memberhentikan pekerja tanpa notis. Dia mahukan pekerja yang rajin dan cekap untuk menguruskan kedainya. Adawiyah adalah orang yang sangat tepat dalam hal ini. dia sendiri memberikan markah bonus kepada Adawiyah. Namun, entah mengapa gadis itu tiba-tiba lenyap.
            “Maksud bos?” soal Marina Chang.
            “Ada kawan dia di sini?” ulang Muhammad Irfan. Marina Chang terfikir-fikir. Bolehkah kalau dia meletakkan nama Rafiqah di dalam detik kecemasan ini?
            “Err...”
            “Siapa? Sulaiman?” soal Muhammad Irfan tanpa sabar. Marina Chang menggeleng. Dia memang mengenali rapat kawan baik Adawiyah.
            “Bukan!”
            “Jadi, siapa?”
            “Rafiqah yang kerja di kedai sebelah, bos!” Muhammad Irfan tersenyum. Dia sudah mendapat maklumat yang paling baik.
            “Mana dia? Kerja kedai mana satu? Boleh saya kenal dia?” soal Muhammad Irfan lagi. Marina Chang terpinga-pinga. Dia sendiri tidak begitu mesra dengan Rafiqah.
            “Dia... dia...” lama Marina Chang hendak bercakap. Dia tidak mahu Adawiyah akan memarahinya nanti. Muhammad Irfan semakin tidak sabar.
            “Mana Rafiqah?” Muhammad Irfan sudah menjegilkan matanya.
            “Ada! Ada bos! Nanti petang saya bawa dia ke sini!” kata Marina Chang yang sudah serba salah.
            “Awak ni, bab-bab senang begini pun awak sangkut! Baik, saya tunggu petang ni, lepas kerja!” jawab Muhammad Irfan.
            “Kenapa bos asyik tanya pasal Adawiyah ni bos, ada apa-apa yang saya tak tahu bos?” soal Marina Chang memberanikan diri. Muhammad Irfan tersipu-sipu. Rasa bimbangnya tidak pernah berkurang malah rindunya membuak-buak hendak berjumpa dengan gadis tersebut. Silapnya juga kerana tidak pernah mengambil nombor telefon emak gadis tersebut. Dia memang ikhlas kepada gadis itu.
            “Saya kan majikan dia. Saya tentu susah hati! Kenapa sampai dua hari dia tak hadir? Kenapa saya tak tahu? Awak mungkin tahu Marina?”  Muhammad Irfan menanya Marina Chang dan dia sudah bersedia hendak melawat kedainya yang lain. Namun dia membatalkan lawatannya ke kedainya yang lain. Di kedai lain, dia tidak nampak ada masalah.
            “Marina, pastikan kawan Adawiyah tu jumpa saya petang ni! saya keluar kejap. Saya akan datang balik ke sini petang ni!” jawab Muhammad Irfan.
            “Baik bos, arahan diterima!” kata Marina Chang. Muhammad Irfan sudah tersenyum melihat tingkah laku Marina Chang.

***

Setelah mengetahui alamat rumah Adawiyah melalui Rafiqah, Muhammad Irfan terus sahaja memandu keretanya menghala ke Pekan Tenang. Hari itu dia ada menghantar Adawiyah ke rumahnya tetapi tidak sampai di rumah hanya di simpang jalan. Gadis itu terlalu berahsia dengannya. Gadis yang mengulit mimpinya itu harus dicari. Dia tidak rela kalau gadis itu hilang dari pandangan matanya. Dia harus bertindak sebaik mungkin agar gadis itu terus menjadi miliknya. Itulah perancangannya. Dia tidak akan menoleh lagi. Gadis itu seolah-olah cuba melarikan diri daripadanya. Mungkin gadis itu tidak tahan dengan gejolak perasaannya. Dia sendiri berasa menyesal dengan kegelojohannya menyuarakan hasrat hatinya. Kalaulah dia mampu bersabar...
            “Huh, kenapalah aku tergesa-gesa! Mungkin aku sudah buat Adawiyah terkejut. Kalau aku hulurkan salam persahabatan kan baik, taklah Adawiyah terkejut dan menghilangkan diri! Atau, kalau aku layan dia macam pekerja lain, taklah dia terkejut! Hmm, silap akulah!” bisik Muhammad Irfan teringatkan tindakannya beberapa minggu lalu. Muhammad Irfan mengingati wajah Adawiyah yang ketakutan dan tangannya yang menggeletar. Kasihan Adawiyah.
            Tidak lama kemudian, Muhammad Irfan tiba di sebuah rumah pangsa. Dia mencari blok yang diberikan oleh Rafiqah. Setelah pasti akan rumah yang dimaksudkan Muhammad Irfan mengetuk pintu.
            “Assalamualaikum, boleh saya masuk?” perempuan separuh umur yang mengenakan kain batik Indonesia dan baju kurung pendek itu sekali lagi terkejut.
            “Awak ni siapa? Nak cari siapa?” Soal Puan Musliah kehairanan.berkerut-kerut dahinya. Muhammad Irfan tersipu-sipu namun demi gadisnya dia rela bertemu dengan emak Adawiyah.
            “Oh ya, saya lupa! Saya ni Muhammad Irfan. Saya ni kawan Adawiyah,” jelas Muhammad Irfan yang masih berdiri di muka pintu. Berkerut dahi Puan Musliah. Setahunya Adawiyah tidak ada kawan lelaki.
            “Oh ya? Kawan ya? Setahu saya anak saya tu tak ada kawan lelaki. Err, betulkah kawan? Ada apa dengan anak saya? Err, silakan lah masuk!” pelawa Puan Musliah, emak kepada Adawiyah. Muhammad Irfan menjenguk-jenguk rumah yang agak kecil itu. Mencari-cari Adawiyah. Cepat-cepat dia masuk sebelum emak gadis itu menukar arahannya.
            “Kenapa anak ni datang sini? Apa yang boleh mak cik bantu?” soal Puan Musliah kehairanan.
            “Saya ni majikan Adawiyah, sudah dua hari Adawiyah tak datang kerja mak cik!” Muhammad Irfan memulakan perbualannya setelah dia duduk di kerusi kayu itu.
            “Tak datang kerja? Tapi hari-hari dia datang kerja! Awal dia keluar!” jawab Puan Musliah kehairanan.
            “Oh ya? Tapi dia tak datang kek kedai saya! Sudah dua hari dia tidak datang, saya datang sini nak tanya ke mana dia? Dia ada di biliknya?” soal Muhammad Irfan. Puan Musliah cepat-cepat menggeleng.
            “Tak datang kerja? Tapi, hari-hari pula dia pergi kerja encik!” jawab Puan Musliah. Puan Musliah memikir-mikir masalah Adawiyah yang dia tidak tahu. Pemuda di hadapannya itu dipandangnya tajam.
            “Sejak dua hari dia tak datang. Sudah puas saya tanya dengan kawan-kawan sekerjanya mak cik,” jawab Muhammad Irfan.
            “Err...mungkin Adawiyah ada masalah tak?” kata Puan Musliah terfikir-fikir. Setahunya Adawiyah tidak pernah menunjukkan sikap yang mencurigainya. Cuma, Adawiyah semakin pendiaam. Sepatah yang ditanya,sepatahlah yang dijawabnya.
            “Sebenarnya begini mak cik, saya memang cintakan dia, kebetulan...” Muhammad Irfan berhenti. Dia terjeda.
            “Kebetulan apa?” soal Puan Musliah tidak sabar. Dia takut ada sesuatu berlaku kepada anak gadisnya.
“Kami sudah terlanjur malam tu! saya yang terlalu terburu-buru, saya terlalu cintakan dia! Dia tak salah mak cik! Tapi, saya janji nak nikah dengan dia! Saya nak bertanggungjawab mak cik!” jawab Muhammad Irfan bersungguh-sungguh. Bukan main terkejutnya Puan Musliah mendengar pengakuan itu.
            “Apa? Terlanjur?” terkedu Puan Musliah dengan kenyataan itu. Muhammad Irfan mengangguk seperti tidak ada kesalahan. Dia sudah mula memasukkan rancangannya.
            “Ya mak cik. Tapi saya janji saya akan nikah dengan dia dalam tempoh yang dekat ni. Tapi dia pula dah menghilangkan diri! Itulah sebabnya saya datang ke sini, saya nak melamar dia! Ini cincinnya!” kata Muhammad Irfan terketar-ketar mengeluarkan cincin yang baru dibelinya. Dia sudah merancang semua itu sejak dia mendapat khabar dari kawan baik Adawiyah, Rafiqah. Dia sudah tersenyum. Emak kepada Adawiyah sudah mula mempercayainya. Perlahan, Muhammad Irfan menghulurkan sebentuk cincin berlian yang baru dibelinya. Dia berhasrat menjadikan Adawiyah sebagai isterinya yang sah. Dia tidak mahu Adawiyah hilang lagi dari pandangannya. Berhari-hari dia mencari gadis itu. entah di manakah gerangannya!
            “Kenapa kamu sampai buat perkara terkutuk tu?” Puan Musliah berlinangan air mata. Cincin cantik di kotaknya itu dibiarkannya berada di tangan Muhammad Irfan.
            “Saya yang salah mak cik! Memang salah saya. Saya terlalu cintakan dia! Saya tak dapat menahan perasaan saya!” jawab Muhammad Irfan dengan yakin. Dia tidak akan menyalahkan Adawiyah dalam hal itu.
            “Kalau begini, hujung minggu ni kamu bernikah! Jangan nak memalukan saya! Sudah lah Adawiyah tidak ada ayah!” kata Puan Musliah.
            “Saya akan bertanggungjawab mak cik! Saya akan bertanggungjawab! Semuanya salah saya mak cik! Jangan salahkan Adawiyah,” kata Muhammad Irfan. Puan Musliah terkaku.  Betapa dia tidak menyangka perkara terkutuk itu akan berlaku. Dia tidak menyangka sama sekali perkara itu akan terjadi kepada satu-satunya anak yang dia ada.
            “Itulah satu-satunya anak saya ada Irfan! Ayahnya pun tak pernah dia kenal! Kasihannya anak saya, kenapa sanggup awak memperlakukan sesuatu yang tak sepatutnya berlaku!” kata Puan Musliah kesal dengan apa yang berlaku.
            “Saya minta maaf banyak-banyak mak cik! Tak sepatutnya saya berlaku demikian!”
            “Apakah keluarga awak setuju awak nak kahwin dengan anak saya? Kami orang miskin Irfan! Mak cik ni ibu tunggal, suami tak ada!” jawab Puan Musliah. Dia tidak mahu anak muda di depannya itu kahwin kerana terpaksa dengan anaknya. Namun dia tidak mahu anaknya pula dinodai begitu.  
            “Saya akan beritahu hal ini kepada ibu bapa saya. Mereka tak ada masalah mak cik! Saya tak ada masalah dengan yang miskin atau yang kaya mak cik!” jawab Muhammad Irfan. ‘Apa yang pasti, cita-citanya menikahi Adawiyah akan tercapai.’ Bisiknya sendiri.
            “Esok, bawalah keluarga awak datanglah secara beradat! Saya akan panggil saudara mara saya. Jangan sampai saudara mara saya yang lain tahu akan hal yang sungguh memalukan ini! Sangat memalukan dan menjatuhkan maruah!” kata Puan Musliah yang sudah mempercayai kata-kata Muhammad Irfan.
            “Ya mak cik! Esok saya akan bawa ahli keluarga saya datang sini. Ini sedikit belanja untuk mak cik menyediakan apa-apa yang patut.” Kata Muhammad Irfan menghulurkan sedikit wang untuk Puan Musliah. Puan Musliah berasa gementar. Mahu sahaja dia rebah di situ juga. Dia tidak menyangka anaknya yang baru menghabiskan tingkatan enamnya dua tahun yang lalu akan nikah pula tidak lama lagi.
            “Banyak ni, tak perlu sebanyak ini!” kata Puan Musliah. Dia teringat sewa rumah yang belum dilunaskan selama tiga bulan. Tuan rumah pula sudah meminta dia menjelaskan secepat mungkin.
            “Tak apa mak cik. Yang lebih tu biarlah untuk belanja mak cik! Hantaran tu nanti, mak cik bagitahu saya, saya akan sediakan apa yang mak cik  minta! Tak perlu hebohkan dengan orang lain,” pesan Muhammad Irfan. Puan Musliah terasa lega. Lelaki itu mahu bertanggungjawab terhadap anaknya. Tetapi benarkah anaknya diperlakukan sedemikian rupa? Kenapa anaknya Adawiyah tidak mahu berkongsi derita itu dengannya?
            “Terima kasihlah nak, tapi kamu mesti menikah dalam waktu yang terdekat ni! kalau ikut mak cik, awak mesti keluarkan denda, sebab awak sudah melakukan sesuatu yang bertentangan dengan agama kita!” kata Puan Musliah.
            “Saya sedia menerima apa pun denda, dan kami akan bertaubat mak cik!” kata Muhammad Irfan dengan merendah diri. Tidak lama kemudian, dia sudah mengundur diri. Betapa gembiranya Muhammad Irfan apabila emak Adawiyah menyetujui rancangannya yang telah direkanya sendiri. Dia yakin emak Adawiyah tidak akan mempercayai pengakuan anaknya!
           
 Moga terus menantikannya!