Thursday, October 11, 2012

Novel: Isyarat Cinta 13


Bab 13


“Irfan, apa yang sudah kaucakap dengan mak aku ya? Kenapa kau cakap yang bukan-bukan? Kenapa? Kalau pun kau nak nikah, kenapa dengan si miskin ni? Kenapa saya Irfan? Lepas tu kau buat fitnah pula dengan mak saya!” Adawiyah tidak peduli. Dia sudah menghamburkan kemarahannya kepada Muhammad Irfan di pejabatnya pagi itu. Tidak ada lagi keayuan yang ditunjukkan selama dan sesuatu yang menyebabkan lelaki itu jatuh cinta kepadanya. Sudah tidak ada hormatnya kepada lelaki itu. tidak ada! Dia tidak peduli!
            “Sabar dulu sayang, saya boleh terangkan...” jawab Muhammad Irfan. Adawiyah sudah mengamuk. Adawiyah sengaja menunjukkan kemarahannya. Dia tidak mahu lelaki memperlakukannya sedemikian rupa.  
            “Sabar kau kata? Sabar apa setelah kaufitnah aku? Apa yang aku boleh sabar? Cuba kau beritahu aku!” jawab Adawiyah. Selama ini dia sangat menghormati lelak itu. namun pagi dia menghamburkan semua kemarahannya. Dada lelaki itu ditumbuk-tumbuknya. Lelaki itu memang layak dilayan sedemikian rupa!
            “Kalau kau yang nak kawin, kau kawin sendiri dan jangan nak fitnah-fitnah aku! Aku tak mahu kawin dengan kau! aku kan sudah beritahu kau, aku tak hati dengan kau! aku tak mahu! Kau tak faham lagi?” terang Adawiyah.
            “Saya malas nak cakap banyak! Biarkan lah orang tua kita menyelesaikan masalah kita. Saya dah terangkan kepada mereka. Nanti lepas  nikah kita bicara lagi ya!” jawab Muhammad Irfan.
            “Kau tak adil Irfan! Kau tak adil dengan saya! Saya dah beritahu kau saya tak nak kawin! Saya tak kenal kau! saya tak kenal keluarga kau dan kau tak pernah pun kenal aku dan keluarga aku tapi tiba-tiba kau harus nikah dengan aku! Itu pun setelah kau buat fitnah dengan mak aku! Manusia jenis apa kau ni?” soal Adawiyah. Dia sungguh geram dengan sikap Muhammad Irfan.
            “Sabar... Adawiyah. Control yourself! Jangan bising-bising kat sini! Saya dah kenal Adawiyah. Tak perlu nak kenal apa-apa. Nanti lepas nikah baru kita berkenalan,” pujuk Muhammad Irfan dengan suara perlahan. 
“Saya nak habiskan pelajaran saya! Kenapa kau tak faham-faham lagi? Kenapa aku juga yang kau nak? Kau dah habis perempuan dalam dunia ini? kenapa aku? Aku tak ada rasa apa-apa kat kau Irfan?” Irfan memegang tangan Adawiyah.
            “Saya sayangkan Adawiyah. Saya akan tunggu sampai Adawiyah sayangkan saya, saya akan tunggu. Saya takkan paksa Adawiyah.” Kata Muhammad Irfan. Adawiyah merentap tangannya daripada pegangan Muhammad Irfan.
            “Dan, lagi satu, saya bersumpah, saya tak pernah berzina dengan kau! kenapa kau fitnah kan saya? Kenapa?” adawiyah mengongoi sedih dengan tuduhan itu. muhammad Irfan memegang bahu gadis itu. dia mahu menenangkan gadis itu.
            “Hari ini saya akan hantar pinangan, Adawiyah balik ya sayang. Sekarang keluarga saya akan datang ke rumah Adawiyah. Memang kita tidak pernah berzina. Saya akan beritahu kat mak Adawiyah nanti!”
            “Kenapa kau ni dah gila? Kenapa kau nak bawa keluarga kau meminang keluarga saya, sepatutnya kau cari lah gadis lain yang terhegeh-hegeh kat kau, bukannya aku!” kata Adawiyah lagi.
            “Sudahlah, saya tak akan mengubah keinginan saya. Saya akan bertanggungjawab kepada Adawiyah. Jangan asyik tanya saya kenapa dan kenapa? Saya dah nekad dengan keputusan saya. Saya takkan ubah keputusan saya! Jangan nak tanya apa-apa lagi!” kata Muhammad Irfan masih memeluk bahu Adawiyah.
            “Tolonglah Irfan, jangan buat macam ni! saya tak nak nikah dengan kau! saya tak mahu! Saya merayu, jangan hantar rombongan kau ke rumah saya! Saya sanggup mati!” kata Adawiyah merayu. Dia begitu sedih dengan berita itu.
            “Saya kena hadapi keadaan ni, hadapi sama-sama ya! Jangan mati Adawiyah, saya cintakan Adawiyah. Saya jatuh cinta. Saya janji akan jaga Adawiyah dengan baik selepas ini,” rayu Muhammad Irfan pula. Adawiyah tidak terkata. Tujuannya ke kedai itu hanya hendak meminta Muhammad Irfan membatalkan hasratnya. Dia belum mahu kawin dalam masa terdekat ini.
            “Saya tak mahu! Saya tak nak! Tolonglah!” rayu Adawiyah lagi.
            “Awak balik lah sayang. Kita jumpa nanti. Mari saya hantarkan Adawiyah balik ke rumah. Keluarga saya akan datang pada pukul 10.00 pagi nanti. Mari, saya hantarkan,” Muhammad Irfan sudah menarik tangan Adawiyah menuju ke keretanya. Dia cepat-cepat menutup dan mengunci kedainya. Sebelah tangannya lagi memegang tangan Adawiyah. Dia tidak mahu Adawiyah larikan dirinya lagi.