Sunday, May 5, 2013


19



Aku agak berasa sedih pula. Setelah lebih dua hari aku di rumah Aliff Safwan selepas acara persandingan kami di rumah keluarga nenda mertuaku. Memanglah tidak ada apa-apa yang berlaku antara kami namun entah kenapa aku tetap bersedih. Cutiku pun sudah habis. Kalau ikutkan hati mahu sahaja aku menelefon majikannya untuk menambah cutiku, namun aku tidak berani hendak berbuat demikian. Kalau selama ini kami sering bertengkar macam kucing dengan anjing, namun hari ini aku seperti terkesan pula dengan kebaikan-kebaikan lelaki itu kepadaku. Aku bukan gadis yang kalis cinta. Namun selama ini aku tidak pernah memberikan peluang kepada sesiapapun untuk mendekati aku. Cukuplah sekali aku terluka dan luka sebenarnya belum sembuh. Bagaimana mahu sembuh jika aku aku tidak pernah memberikan ubat untuk merawat luka di hatiku.
              “Sayang sudah siap? Kenapa tunduk macam begitu? Tak sanggup tinggalkan abang ya? Sayang sedih? kalau sedih, sayang sambung cuti ya! Abang sanggup beri gaji kepada sayang,” soalnya apabila melihat aku tunduk sambil memandang kepala katil kami yang berukir. Aku pantas menggeleng. Aku tidak mahu menambah cutiku semula. Aku berasa malu pula kepada kawan-kawan di pejabat.
              “Taklah, saya nak cepat balik, saya sudah siap kemas barang, marilah kita balik ke rumah abang saya,” jawabku cepat. Aku tidak mahu bertangguh-tangguh lagi. 
              “Barang abang tak kemas sekali?” buntang mataku mendengar soalannya. Aku pandang wajah tampan itu. Ada kesedihan dan kesayuan di mata itu. Pasti dia berasa berat hati hendak melepaskan aku bekerja semula di bandar itu.
              “Awak nak ke mana? Bukankah awak kerja sini buat apa nak tinggal sana pula. Nanti hujung minggu lah awak ke situ. Nanti kalau syarikat awak rugi pasti mama awak akan salahkan saya sebab buat awak rugi! Eh, tak naklah saya buat hal dengan mama awak!” sebenarnya hatiku sedih, mahu meratap pun ada. Lelaki yang kukenali baru beberapa hari ini cukup mengambil berat tentang diriku. Entah manusia jenis lelaki di depanku ini.
              “Takkan terus tinggalkan sayang macam anak ayam, eh salah begitu. Nanti mak mertua abang marah, nenda pun marah. Abang tak jamin! Mama abang jangan peduli biar abang yang uruskan nanti!” jawab Aliff. Ada-ada sahaja jawapannya hendak mengenakan aku. Aku mencebik bibirku.
              “His jangan cebik-cebik macam itu, abang tak tahan nanti, sayang juga yang susah!” katanya. Aku sudah pusing badan. Malas aku hendak melayani kata-kata lelak itu.
              “Kenapa ni awak nak tidur sana juga? Cuti belum habis lagi?” soalku. Dia geleng kepala. Aku syak yang dia akan bercuti lagi. Atau dia juga seperti aku tidak tahu bagaimana hendak merasa berpisah antara satu sama lain? Entahlah aku sendiri bingung dibuatnya. Aku takut aku rindu tetapi aku belum tahu akan perasaanku sendiri.
              “Abang belum habis cuti! Cuti berlambak! Sepanjang abang cuti, papa akan ambil alih tugas. Kecuali untuk tugas yang amat berat!” katanya. Aku angguk.
              “Buat apa awak nak ikut saya. Saya bukannya lari. Saya kerja. Hari sabtu dan Ahad saya akan kuliah! Saya tak ke mana-mana!” kataku perlahan. Kelat wajah di sisiku itu.
              “Sayangkan isteri abang, suami mesti selalu ada di sisi isterinya,” aku hampir tergelak. Dia sudah menyindir aku.
              “Maaflah, cuti saya memang sudah habis awak. Kalau tak saya akan cuti lagi demi awak, tapi memang tak dapat diselamatkan. Cuti saya tinggal seminggu lagi!” kataku.
              “Baguslah kalau cuti sayang masih ada lagi. Lagi dua minggu abang nak bawa sayang ke singapura, sayang ambil cuti tiga hari ya. Nanti abang beritahu tarikh  yang sebenarnya,” aku terkejut. Belum apa-apa sudah hendak membawa aku terbang ke mana-mana lagi.
              “Singapura? Tak naklah! Awak pegi sendiri lah! Saya tak mahu cuti-cuti lagi. Lagi dua minggu adalah masa saya nak ke mahkamah. Ada kes penting di situ.” Kataku mengingati jadualku. Dia geleng. Mungkin tidak puas hati dengan penolakanku.
              “Ya Singapura, sayang tak suka dengan tempat tu? Abang ada urusan di situ,” jawabnya. Aku geleng.
              “Bukan tak suka. Saya suka tapi saya kerja. Saya sayang nak lepaskan tugas saya. Lagipun nilah masa nak jumpa dengan Rahimah, peguam bela berkeliber tu,” kataku. Apakah peguam itu lebih penting, atau tugasku sangat penting berbanding suamiku? Ah, dia hanya suami di atas kertas. Tolakku dalam hati.
              “Boleh tak awak beri peluang kepada hubungan kita yang baru bermula ini? Sayang ni terlalu sayangkan kerja berbanding abang. Awak memang tak sayangkan hubungan suci kita ini?” soalnya merayu. Lelaki ini memang tidak faham bahasa. Aku cakap aku tidak mahu memohon cuti dan bertemu dengan Puan Azizah semula. Aku malu nak cuti berkali-kali. Aku tak suka cuti!
              “Jangan salah faham. Nantilah kita bincang. Saya memang tak boleh nak cuti sekarang. Saya tak boleh awak. Lain kali lah ya,” tolakku seolah merayu.
              “Abang memang susah nak faham sayang ni! Sayang ni terlalu misteri bagi abang!” aku ketawa. Aku tidak tahu bagaimana hendak menidakkan atau mengiyakan. Memang aku tidak dapat bercuti dua minggu akan datang. Nanti Puan Azizah akan mencari pengganti aku pula. Aku sayangkan kerja aku. Lagipun aku mahu bayar hutang arwah atukku, jadi jangan minta aku bercuti!

              Akhirnya kami mendiamkan diri sahaja sepanjang perjalanan. Hanya lagu-lagu romantik Inggeris dan Melayu menemani perjalanan kami.
              “Sayang kenapa diam? Tak ada apa-apa nak cakap dengan abang?” aku geleng. Sebenarnya beberapa lama aku tertidur. Aku memang tidak dapat membuang tabiatku yang suka tidur jika bukan aku yang membawa kereta.
              “Tak ada, tak ada apa-apa nak cakap,” kataku. Akhirnya kami diam semula sehingga tiba di sebuah hotel lima bintang kalau aku tidak silap. Di bahagian belakangnya ialah pasar kraftangan yang sangat popular di negeri di bawah bayu ini.  
              “Awak, buat apa kat sini?” soalku kehairanan. Aku sepatutnya dihantarnya ke rumah abangku. Abang dan kakak iparku sudah menunggu aku. Dia ketawa.
              “Tak ada apa-apa. Kita minum dulu, lepas tu abang sudah tempah tidur kat sini selama dua malam,” katanya. Aku terlongo.
              “lamanya! Buat apa awak duduk lama-lama di sini! Membazir tahu!” dia ketawa. Aku kehairanan macam orang dungu.
              “Dengan sayanglah! Buat apa pula abang sorang-sorang kat bilik ni!” aku terlongo lagi.
              “Janganlah! Saya nak tidur di rumah abang saya. Saya sudah biasa di situ! Di situ memang privasi. Awak pun boleh tinggal di situ kalau awak mahu!” aku merayu sebenarnya. Dia ketawa lagi.
              “Taka pa, lepas minum kita check in dan jumpa abang sayang,” katanya.
“Minumlah di gerai. Mana biasa minum di sini,” kataku kalut.
              “Tak apalah, bukannya selalu.” Katanya. Aku terpaksa mengikutnya ke situ. Itupun setelah tanganku ditariknya secara paksa. 

Moga terhibur ya.