Friday, May 3, 2013

Bab 18

Ni bab yang ke 18. Harap anda terhibur ya.



  18



“Syukurlah hasrat kita sudah tertunai Balqis,” kata nenda Mariam kepada nenekku. Aku duduk di sisi nenda Mariam. Aliff pula duduk di sisi nenekku.
              “Ya lah kita berdoa semoga hubungan mereka akan berpanjangan Mariam. Sama-samalah kita berdoa. Jangan sampai ada apa-apa berlaku antara mereka.” Kata nenekku. Aku mendengar macam patung cendana.
              “Kita doakan yang baik-baik saja Qis, jangan sampai berlaku apa-apa. Jika perceraian berlaku, awak berdua tak akan dapat satu sen pun harta nenda, ingat awak berdua?” Kata nenda Mariam. Aku angkat kening. Aliff Safwan sudah tersengih ke arahku dan mengangkat keningnya. Aku geram dengan sikapnya yang selamba badak itu.
              “Jangan sebut yang bukan-bukan nenda, nenda mesti doa- yang baik-baik saja. Jangan cakap macam tu! Kita ni bukan nak sangat harta, kita nak kasih sayang kan sayang?” aku terkaku lagi. Tetapi cepat-cepat aku mengangguk. Lelaki ini memang juara berlakon di depan sesiapa sahaja yang ada kepentingan dengannya. Nenda dan nenekku tersenyum puas hati.
              “Ya lah saya memang selalu mendoakan cucu saya seorang ini, Alhamdulillah jodoh mereka kuat,” kata Nenda Mariam.
              “Jadi bagaimana Aliya, bahagia tak dengan Aliff? Aliff ganggu Aliya tak? Kalau ada apa-apa, beritahu nenda. Nenda tak mahu kamu berdua gaduh-gaduh. Gaduh-gaduh sayang tak apa. Nanti dua tiga bulan kita nak dengar berita baik pula. Berita yang kita nantikan. Cicit pula untuk nenda dan nenek ya Aliya, Aliff,” kata nenda pula. Aku sungguh terkejut. Bulat mataku mengalahkan guli, bersinar-sinar memandang nenda. Takkan aku nak melahirkan anak lelaki di depanku itu? oh, tidak! Aku rasa aku tak dapat menunaikan permintaan nenda itu setahun dua ini.
              “Itulah yang sebaik-baiknya, moga-moga doa kita akan diperkenankan tuhan Mariam, kita sama-sama doa,” kata nenek ku tersenyum-senyum. Wajahku sudah kaku.
              “Mesti nek, kami akan apa yang nenek dan nenda mahu nanti, nenek dan nenda kena banyak-banyak mendoakan kebahagiaan kami berdua sehingga ke anak cucu cicit!” kata Aliff pula. Dia mengenyitkan matanya ke arahku. Aku tertunduk marah. Malu dan marah bercampur sejak di bilik tadi belum habis lagi. Ini tambahan pula.
              “Eh apa nak anak awal-awal ini mak? Tak layak lagi mereka ini beranak. Aliya ni dengarnya tak habis lagi belajar,” tiba-tiba emak mertuaku menyampuk bersama Maria. Mereka datang secara tiba-tiba. Aku mendiamkan diri. Hilang senyumanku. Begitu juga Aliff.
              “Biarlah mereka kahwin dan beranak muda-muda ini. Buat apa nak tunggu tua-tua baru nak beranak? Aliff ni bukan muda lagi. Dah langkau umur tiga puluh tahun depan. Bukan muda tu, Aliya pun apa kurangnya. Sudah dua puluhan kan? Sudah layak jadi ayah dan ibu!” kata nenda Mariam. Aku diam menghadap lantai yang bertikar cantik.
              “Ya tapi kalau isteri dia tak ready nak kata mak, mak cik? Biarlah mereka enjoy dulu,” kata emak mertuaku lagi. Aku angguk juga. Mukaku tebal berinci-inci. Emak mertuaku sudah buat hal lagi. Aku pandang muka Aliff Safwan tajam. Aliff faham makna pandnaganku itu. ini bermakna dia tidak Berjaya mengatur emaknya. Aku ada sesuatu nak dihadiahkan kepadanya di dalam bilik nanti!
              “Ya sabar-sabar lah dulu, biar mereka bertenang dan berkenalan dulu. Lama-lama nanti serasilah tu!” kata nenekku pula. Aku angguk juga. Sebenarnya aku mahu menangis. Maria tersengih-sengih di sebelah emak mertuaku.
              “Saya akan terus sabar nenda. Jangan risau. Yang penting cinta kami berdua kuat, kan Aliya,” kata Aliff memeluk pinggangku bagi menyelamatkan keadaan. Aku angguk sekali lagi. Kami bertukar senyuman. Biar hidup lakonan kami. Aku mahu lakonan yang mantap malam itu. Malam ini aku jadi tukang angguk sahaja. Setelah berbual-bual lebih lama kami memohon untuk menyanyi karaoke setelah nama kami berdua dipanggil. Aku hendak menyanyi lagu apa? Aku tak tahu menyanyi jadi hanya tukang dengar sekali lagi. Aliff menyanyi lagu Take Me To Your Heart dipopularkan oleh Micheal Learn To Rock. Aku hanya menjadi tukang dengar sahaja.
              “Sayang lagu ini untuk sayang,” kata ALiff membisikkannya di telingaku. Aku pura-pura menunjukkan senyumanku yang paling cantik. Rupanya tetamu masih ramai di luar rumah. Kebanyakan mereka tidur di rumah nenda dan ada yang sudah balik ke tempat masing-masing.
              “Terima kasih bang,” kataku membisik juga di hujung telinganya. Selepas menyanyi kami duduk di kawasan itu dengan agak lama lagi. Aku tidak mahu kami berlama-lama di dalam bilik. Perasaanku sudah sukar kuduga-duga sendiri. Memang aku sendiri gayat dan takut.
              “Sayang, kita naik dulu ke atas, boleh tak? Abang sudah mengantuk ni, penat agaknya, seharian memandu ke sini!” kata Aliff yang melentokkan kepalanya di kepalaku. Beratnya hanya tuhan sahaja yang tahu. Kami pun masuk ke dalam bilik setelah menyalami nenda, nenek dan ibu bapa kami masing-masing.
             

Baca tau!