Thursday, August 21, 2014

Novel: Salwa Maisara 13

Bab 13

“Seronok jumpa kekasih di sini?” soal lelaki itu tiba-tiba. Salwa Maisara hanya menundukkan pandangannya sejak tadi. Sebenarnya hatinya semakin sakit dan sebenarnya dia mahu jegilkan matanya kepada lelaki yang tidak sedar diri dan tanggungjawab itu. tetapi, dia memaksa dirinya agar bersabar. Bersabar menghadapi dugaan dari suaminya ini.
Walaupun mereka sudah sah menjadi suami isteri tetapi mereka tetap seperti orang asing. Dia jeling lelaki itu. Ah, berani-berani pula dia jeling suaminya yang matanya macam mata singa jantan hendak terkam mangsa itu! Haha!
            “Err...” katanya. Dia gugup. Tidak menyangka sama sekali lelaki itu akan menuduhnya begitu.
            “Saya Indra Roslan.” Kata ketua pensyarahnya itu bersedia untuk bersalaman. Dia tidak mengangkat tangannya.
            “Mari...” dia terus menarik tangan Salwa Maisara. Dia geram kepada gadis itu. Dia dia membawa duduk di sebuah meja yang agak jauh dan terpencil.  Terpinga-pinga Salwa Maisara.
            “Abang... jangan bang. Sakit bang!” jeritnya. Tangannya berasa sakit ditarik oleh lelaki itu.
            “Oh, pandai awak sakit ya? Berani awak nak duduk dengan kekasih awak! Rupanya awak ada kekasih kan? Kan saya sudah cakap hari itu, jangan mengaku mahu nikah dengan saya. Saya pun ada kekasih macam awak!” katanya dengan geram. Isterinya menundukkan pandangannya.
            “Mana ada bang! Itu bukan kekasih saya bang!” kata isterinya.
            “Kenapa duduk berdua-duaan begitu? Siap bermesraan lagi.” soalnya tidak puas hati. Isterinya menggeleng. Benarkah lelaki itu bukan kekasihnya? Geram dia kepada gadis di depannya itu.
            “Bukan bang. Dia ketua saya di pejabat. Bukan kekasih saya. Kami sama-sama kerja.” Katanya.
            “Tak percaya. Nasib tak bersuap-suapan tadi.” Katanya pula. Marahnya sudah reda kalau sudah tahu lelaki itu bukan kekasihnya.
            “Mana ada bang!” katanya menafikan tuduhan itu.
            “Apa awak buat kat sini Salwa?” soalnya dengan sopan. Gadis itu diam. Dia malas mahu memandang wajah lelaki itu. geram sungguh dia.
            “Saya makan kat sini tak bolehkah?” soalnya pula. Soalan dibalas dengan soalan.
            “Boleh. Kat mana rumah Salwa?” soalnya.
            “Bukan kat sini.” Jawabnya.
            “Jadi, kenapa nak gatal makan kat sini?” soalnya. Salwa Maisarah berasa tidak selesa bila ditanya tentang rumahnya.
            “Tak boleh ke?” soalnya semula. Dia mahu gelak.
            “Boleh. Apa salahnya. Jadi buat apa kat sini? Semata-mata nak jumpa kekasih?” soalnya tidak puas hati.
            “Bukan kekasih. Atas urusan kerja.” Katanya.
            “Begini awal?” soalnya melihat jam yang baru pukul 8.30 pagi.
            “Salahkah?” soalnya.
            “Tak salah.” Jawabnya pula. Dia berdiri.
            “Saya ambil makanan dulu. Dah lapar. Awak tak makan?” Katanya. Masih sakit hatinya kepada isterinya itu.
            “Tak! Kenyang!” jawab Salwa Maisara.
            Selepas makan mereka berdiam diri. Salwa Maisara hanya minum.
            “Mari ke bilik abang,” pelawanya. Salwa Maisara geleng.
            “Ayuh. Kita tidur sama-sama.” Katanya. Bulat mata isterinya itu. baru padan dengan mukanya. Ingatkan gadis ini tidak ada kekasih. Rupanya ada kekasih!
            “Saya nak balik.” Jawabnya menunjukkan kedegilannya.
            “Balik mana?” soalnya.
            “Balik ke rumah saya lah!” jawab isterinya.
            “Bilik abang tu suite room, besar untuk kita berdua.” Katanya dengan senyuman mesranya.
            “Gila!” kata isterinya.
            “Ayuh, mari ke bilik abang.” Katanya memaksa isterinya.