Friday, March 27, 2015

Novel Saat Cinta Membara Bab 6

Bab 6

“Kenapa buang pula telefon tu?” soal Nurin Aninah di muka pintu biliknya. Bulat matanya dan merah mukanya selajur melihat muka Nurin terpacul di situ.
            “Eh, kau tak de kerja lain ya? Kenapa nak skodeng-skodeng saya?” soalnya yang sudah agak malu. Nurin Aninah ketawa. Dia pula yang rasa cuak.
            “Best juga dengar suami isteri berbual-bual ya... pasti rindu-rinduan kan Mai!” kata gadis yang penyibuk itu. Bertambah-tambah naik darjah marahnya.
            “Engkau kalau tak menyibuk boleh tak minah sibuk?” soalnya dengan perasaan yang amat marah.
            “Salahkah?” soal Nurin Aninah pula.
            “Eh awak ni tak de sahsiah kan? Suka-suki nak dengar perbualan orang di telefon! Saya nak lapor polis ni!” katanya bergurau dengan kawan serumahnya itu.
            “Kenapa tak rindu-rindu dengan suami sendiri Maisara? Kalau aku, pasti aku rindu sangat kat suami aku! Nasib baik aku belum kahwin!” kata gadis yang tidak tahu menahu mengenai pernikahannya itu. Namun gadis itu dapat mengagak yang dia sudah kahwin. Itu yang membuat dia sakit hati.
            “Buat apa nak rindu? Rindu kat awak adalah!” katanya. Sakit sungguh hatinya kalau dikaitkan dengan rindu kepada suaminya. Memang tidak ada lah rindunya.
            “Mai, aku nak cakap dengan kau ni. Kalau dengan suami tak boleh nak bentak-bentak. Tuhan dah akdirkan dia jodoh kita!” katanya lagi memberi nasihat macam mak neneg.
            “Kau jangan nak sibuk boleh? Kau tolong aku jangan sibuk ya?” soalnya semula.
            “Aku hanya cakap yang kau kena beri muka kepada suami dan mohon maaf daripadanya. Bukannya nak melawan dan melawak.
            “Tak payahlah kau nak nasihat aku! Kau pun belum kahwin buat apa kau nak nasihat-nasihat aku! Sudahlah, kau kena lupakan nasihat kau tu!” katanya perlahan dan membidas kepada Nurin. Nurin ketawa lagi.
            “Aku tak cakap lucu lah!