Friday, November 13, 2015

Saat Cinta Membara Bab 18

Bab 18

Geramnya kepada ibunya Tuhan sahaja yang tahu. Kalau lah dia tahu begini jadinya dia tidak akan mahu bersama balik ke kampung dengan mamanya pagi tadi.  Resahnya dia sungguh dia tidak mampu menahan perasaan debar yang meronta di hati.
“Sayang mari sini.” kata Imran memecah kesunyian. Tambah dia mahu balik ke rumahnya sendiri. Dia tidak betah duduk di rumah keluarga mentuanya sendiri. Mahu sahaja dia menangis.
“Kenapa ni macam sedih? Tak rindu abang ke? Dua minggu kita tak jumpa sayang, abang rindu sangat! Sayang tak rindu?” soal Imran kehairanan. Lelaki ini pula macam tidak faham. Tentulah dia tidak selesa kalau dia berada di rumah keluarga mentuanya ini.
“Imran,” panggilnya. Meremang bulu romanya. Lelaki itu sudah memeluk bahunya. 
“Apa sayang.” bertambah takutnya. Dia meronta minta dilepaskan pegangan di bahunya. 
“Kenapa nak panggil sayang-sayang ni?” soalnya. Dia tidak selesa. Lelaki di sisinya ini sudah ketawa kecil. Sesak nafasnya dengan sikap lelaki ini. Mahu shaja dia keluar dan berbual-bual dengan mama mentua dan ibunya. Bukan selalu dapat jumpa dnegan mereka dan dia juga baru balik dari Kuala Lumpur. Tentulah banyak perkara yang perkara yang hendak mereka ceritakan yang dia tidak tahu selama ini.
“Kenapa tak boleh panggil sayang? Bukankah itu untuk panggilan seorang suami kepada isterinya?” soal Imran dengan panjang lebar. Dia menggeleng. Dia tidak layak jadi isteri Imran. Boleh sahaja kalau dia diceraikan oleh lelaki yang memang terkenal baik di sekolahnya dahulu. Kenapa dia pula yang disukainya? Soalnya dalam hati.
“Mana boleh... Kita bukan macam suami isteri yang lain. Kita ni lain.” katanya. Lelaki itu sudah menundukkan tubuhnya memandangnya. 
“Sayangku Maisarah, lain macam mana tu sayang, cuba cerita kat abang?” lelaki itu mendongakkan bahunya. Semakin dia malu. Merah mukanya. 
“Apa dia?” soalnya. Dia pura-pura buat bodoh sebenarnya dadanya sudah senak dengan sikap lelaki yang asyik mendekatinya sejak tadi. Sepatutnya kalau di rumah mahu sahaja dia tidur atau menonton Running Man. Uh, susah betul kalau sudah ada suami. Macam-macamlah lelaki ini. Mahu sahaja dia ketuk lelaki yang tidak mahu berjauhan dengannya ini.
“Apa yang lain? Kita macam orang lain. Dah nikah, dah sanding dan hubungan sepatutnya macam orang yang dah kahwin lah sayang.” kata lelaki itu menerangkan sesuatu yang memang dia sudah faham. Kenapa lelaki ini sengaja mahu memancing mnatnya untuk berbicara soal hidup mereka. 
“Kita ni pelik!” jawabnya perlahan. Lelaki itu sudah duduk di sisinya.
“Pelik?” dia angguk.
“Memang pelik!” katanya perlahan. Lelaki ini sudah merenung wajahnya. Dia sudah jadi serba salah. Jantungnya sudah tidak pandai duduk diam.
“Sayang...” sapa lelaki itu perlahan. Dia menatap wajah tampan itu. Wajah setampan dan lelaki sebaik dia ini tidak sepatutnya bukan suaminya. Sebab dia tidak pernah memberikan komitmen dalam hubungan mereka ini.
“Jangan panggil saya sayang boleh tak? Saya tak sukalah!” katanya berterus-terang. 
“Kenapa abang tak boleh panggil sayang kat isteri abang?” soal lelaki itu. Macam kura-kura dalam perahu, pura-pura tidak tahu.
“Saya kan selalau lukakan hati awak, kenapa nak sayang-sayang kat saya? Awak sepatutnya mendapatkan kehidupan yang lebih baik lagi dengan orang lain dan bukannya mengharapkan saya.” soalnya sengaja menimbulkan masalah dengan suaminya. Lelaki itu mengurut tangannya dan kemudian tunduk mengucup jemarinya. Mahu sahaja dia tarik tangannya namun dia hormatkan lelaki ini. Ah semakin meremang bulu romanya. 
“Mana ada sayang lukakan hati abang. Sayang pujuk abang kan. Tahu tak senyuman sayang tu boleh pujuk hati abang?” dia menggeleng. Dia memang tidak tahu kalau senyumanya menjadi senyumannya jadi idolanya. Lelaki ini bercakap kadang-kadang tidak masuk akal. Malah menyebalkannya.
“Sudahlah awak. Saya faham awak hanya nak tutup kekurangan saya kan. Saya tahu selama ini awak terseksa ada isteri macam saya kan awak.” katanya berterus terang. Lelaki itu menggeleng. Dia tahu lelaki ini mahu mengambil hatinya agar dia tahan menjadi isteri kepada lelaki ini. Kemudian lelaki itu memeluknya. 
“Sayang jangan tinggalkan abang. Abang cintakan sayang seluruh hidup abang hanya untuk sayang. Jangan cakap sayang ada kekurangan. Sayang tak de kekurangan. Walau macam mana pun sayang tak sukakan abang, abang akan tunggu sampai sayang sukakan abang suatu hari nanti. Abang akan tunggu sayang.” dia sudah berasa lemas di dalam pelukan lelaki ini. Namun kata-kata lelaki ini membuatkan dia sedih. Memang dia tidak pernah menyukai lelaki ini. Hanya sekelumit suka pun tidak ada untuknya. Namun dia hairan kenapa lelaki ini masih mahu mengharapkan dia menjadi penemannya sepanjang hayat? Kalau dia yang diperlakukan begini, sudah lama dia mohon fasakh dari suaminya. Namun dia tidak boleh berbuat demikian sebab suaminya di sisinya ini tidak mahu melepaskannya. Itu yang dia tahu. 
“Sorry, saya tak sukakan awak,” lelaki ini dipandangnya. Pelukan lelaki ini dilepaskannya.
“Tak pe, abang hanya mahu sayang ada di sisi abang menemani abang sekalipun sayang tak sukakan abang.” terbuntang matanya memandang lelaki tabah ini. Kalau dia, orang tak sudi sudah lama dia hilangkan diri. Tetapi kenapa lelaki ini sungguh tabah menunggu perasaan sukanya? Soalnya dalam hati.
“Awak, kenapa awak begini memberi harapan kepada saya sedangkan saya memang tidak akan sukakan awak.” katanya. Lelaki itu tersenyum. 
“Tak pe, sayang jangan susah hati. Abang takkan marah kalau sayang tak pernah sukakan abang, abang akan tunggu. Tapi, sekarang abang mahu kita jadi kawan, boleh?” permintaan lelaki ini menjadikan dia mahu pengsan. Terkenang Airil Amir dia bagaikan mahu pitam lagi. Dia tidak mahu menjadikan persahabatan sebagai mana dia dengan Airil Amir. Persahabatan mereka hancur di tengah jalan. 

Bab 20
“Saya nak balik Imran.” 
“kenapa kalau dengan abang, sayang ni asyik nak pulang?” soal Imran macam marah. 
“Tak selesalah saya di rumah awak ni! Malulah saya.” katanya perlahan. 
“Nak malu apa pula? Ini kan rumah sayang juga. Sama aje.” kata Imran. Dia angguk.
“Memang sama tapi saya tak biasa.”
“Abang rindu lah sayang, rindu macam yang dulu tu.” meremang bulu romanya. 
“Janganlah Imran. Saya tak de pakaian kat sini. Saya nak balik rumah. Ibu tak beritahu pun tadi nak tdiru rumah awak. Ibu saya bohong saya. Eh htak sukalah!” katanya kepada Imran. Imran ketawa.
“Biarlah sayang. Kat sinilah kita bermalam ya. Nanti apa kata ama abang!” dia jeling lelaki ini.
“Awak memang, kalau dengan saya mama awaklah yang jadi alsan tu! Eh tak suakalah!” katanya perlahan. 
“Sayang, nanti kita bincang kita nak ke mana bulan madu ya.” kata Imrn. Dia geleng. 
“Saya dh cakap. Saya tak nak ke mna-mana!” jawabnya. 
“Sayang nak kita berbulan madu di rumah sahaja? Gitu?” soal lelaki itu membuatan dia glei dan semakin taku. Dia tidak mahu sebenarnya.