Friday, May 3, 2013

Bab 17


Berikan komen ya untuk pembaikan. Tk.



17



Selesai solat berjemaah, terasa syahdu di dadaku. Entah kenapa. Mungkin ibu bapa dan sanak saudaraku yang lain belum tiba? Ah, itu bukan soalnya. Aku sepatutnya bersyukur kerana kehadiranku di dalam keluarga baru disambut dengan baik walaupun tidaklah segah mana. Namun aku tetap melihat adanya kesepakatan dalam keluarga baharuku ini. Syukur tetapi kuucapkan. Tidak terhingga syukurku kepada Allah SWT.
              “Jadi, sayang tak nak turun?” soal Aliff menerbangkan semua kenanganku terhadap ahli keluargaku yang lain. Aku terasa sungguh segan dikelilingi oleh ahli keluarga Aliff Safwan sahaja. 
              “Err, turun kejap lagi, err awak, apakah saya kena tukar baju sekarang?” soalku serba salah. Rupanya aku tertidur setengah jam lamanya. Aliff Safwan turut tertidur di sisiku dan apabila aku tersedar, tanganku sudah berada di pinggang Aliff Safwan. Malunya aku. Entah ke mana aku hendak meletakkan pipiku yang sudah berwarna merah jambu. Malu dan tersangat malu. Aliff Safwan pula berpura-pura tersenyum gatal.
              “Malu ya? Malukan? Eh, jangan lah malu, kita kan dah sah suami isteri,” katanya separuh memujuk atau cuba menyakat aku. Aku bertambah malu dengan kata-katanya itu. Tanganku sudah cepat mencubit lengannya.
              “Kalau ketam sudah datang, lengan abang yang jadi mangsa!” katanya.
              “Siapa suruh gatal!” kataku perlahan. Dia sudah ketawa besar.
              “Apa kata kita mandi dulu, badan rasa melekit pula,” kata Aliff Safwan. Aku menjongketkan kening. Senyumannya bertambah gatal. Aku menundukkan pandangan. Tab mandi yang tersedia memang selesa jika aku mengambil keputusan untuk mandi. Namun aku terus duduk di bibir katil.
              “Tak naklah, awak mandilah! Saya tunggu kat sini,” kataku menolak jika disuruh mandi. Sebelum bergerak ke sini tadi aku memang sudah mandi. Aliff Safwan mendekati aku.
              “Kita mandi sama-sama nak tak? Temankan abang,” aku sudah mencubit lengannya sekuat hatiku. Permintaannya itu memang sangat menyakitkan aku. Sebenarnya aku malu. Aku tidak pernah mandi berteman.
              “Tak apalah wak, awak mandi dulu. Saya mandi kemudian. Kalau macam ni nak mandi segala, lebih baik kita solat maghrib dulu baru turun,” kataku yang sudah memandang jam di dinding bilik itu. Jam berlatarkan warna keemasan itu sangat mencuit hatiku. Mungkin kerana aku datang dari golongan sederhana menyebabkan aku sungguh terpikat dengan apa sahaja dekorasi yang ada di bilik kami itu.
              “Hmm, tak eloklah kalau abang mandi sendiri. Kalau berteman tentu seronok. Tak apalah kalau macam tu. Saya masuk mandi dulu. Eh, lupa nak beritahu, baju pengantin kita ada dalam almari tu, tuala segala semuanya sudah tersedia,” kata Aliff Safwan sebelum sempat aku pergi membuka almari kayu jati yang kutahu harganya sangat mahal itu.
Dua belas bulan wang gajiku belum tentu dapat membeli almari sehebat itu. Kus semangat! Aku terus berdiri dan melihat pakaian pengantin yang berwarna krim cair yang sangat cantik itu. Ia potongan kebaya moden. Mai, ai, lehernya berpotongan lebar dihiasi sekuntum bunga mawar merah yang besar. Ya Allah, aku bagaikan tak sanggup hendak memakainya malam ini.
              “Cantikkan,” aku mengangguk. Dia senyum dan mengenyitkan matanya. Dia menarik tanganku. Aku separuh mati berusaha agar tanganku tidak ditarik. Nasib baik dia hanya mengacah aku.
              “Pergi awak mandi! Jangan main-main lagi!” kataku separuh marah.
              “Awak jual mahal lah sayang! Tak dapat abang nak bermesra dengan isteri abang ni!” katanya sambil menutup pintu kamar mandi. Aku terdiam dan terus melihat-lihat baju pengantin lelaki yang sedondon dengan pakaianku itu. Entah bila masa nenda mertuaku itu membelinya.

 ***

Sebelum keluar dari rumah kami tadi aku sempat mengambil dua helai baju blaus yang cantik dan sehelai kurung moden. Aliff memang pandai memilih untuk diriku. Tidak sukar dia meneka saiz baju ku.
              “Belum lagi. Nanti malam sikitlah baru kita tukar baju. Sekarang kan kita nak minum petang bersama keluarga yang lain. Bersanding malam, itupun macam bersanding olok-olok saja. Sebab yang nak tengok hanya nenda. Ahli keluarga yang lain sudah datang masa kita kahwin di kampung sayang.” Panjang lebar penjelasan Aliff. Aku mengangguk. Dan bersyukur jika tidak ramai tetamu yang dijemput. Namun, khemah yang dipasang di perkarangan rumah pak ciknya ini menandakan para jemputan yang agak ramai. Apakah Aliff Safwan cuba membohongiku lagi?
              “Jadi mereka datang lagi untuk kali kedua? Ah, bukannya majlis besar pun!” katanya memujuk aku yang berasa libang libu.
              “Ya lah, merekakan sayangkan nenda. Jadi mereka menurut dan hormat dengan keputusan nenda, jika tak pasti nenda akan merajuk,” kata Aliff Safwan.
              “Keluarga awak ramai ya,” pujiku. Dia mengangguk. Pelbagai pelusuk keluarganya datang. Memang mereka keluarga yang besar dan agak berada-berada.
              “Kami keluarga besar. Adik-beradik ayah ada tujuh orang semuanya. Adik beradik mama ada lima orang semuanya. Itu belum masuk sepupu papa dan mama. Mereka sangat akrab bersaudara. Harap-harap anak-anak kita nanti akan menjadi seakrab itu. Nenda mahu semua mereka balik bersama anak cucu mereka. Itulah sebabnya ramai yang datang. Rakan taulan pun akan dijemput,” kata Aliff Safwan.
Aku tertunduk malu apabila disebut mengenai anak-anak kami. Entah bila aku akan membawa anaknya. Aku belum pasti saat itu. Namun apa yang kupasti saat itu bukan setahun dua ini. Aku masih ingin meraih kejayaan dalam hidupku. Aku belum izin untuk disentuh oleh suami sendiri. Ah, kejamnya aku! Perlahan aku  mengangguk. Aliff Safwan yang sejak tadi merenung aku, seperti dapat membaca apa yang ada di hatiku. Namun aku hanya tersenyum dan dia membalasnya.
              “Mereka semua berharta kan?” soalan yang tidak patut aku tanyakan. Aliff Safwan tetap mengangguk.
              “Jangan pandang harta. Penting sekali budi kita. Walau macam mana banyak harta kalau kita tak berbudi tetap tak baik,” kata Aliff Safwan seperti mahu mengajar aku. Aku tersedar lalu mengangguk. Aku mengakui kesilapanku.
              “Err lain cerita, mak ayah saya datang tak?” soalku. Aliff tersenyum dan menggeleng. Aku kehairanan. Emak dan ayah serta ahli keluargaku berjanji akan datang tadi. Apakah yang berlaku sebenarnya?
              “Keluarga mertua abang tak sedia nak datang. Mereka sibuk di kampung tu. Jadi, hanya kitalah yang ada kat sini. Majlis ini hanya untuk tetamu nenda saja. Jangan susah hati sayang,” kaa Aliff Safwan memberitahu perkara yang sebenar. Aku juga tidak tahu jika mereka mempunyai perancangan yang tersendiri.
              “Saya bukannya susah hati tapi saya hairan saja cik awak hoi! Tak apalah kalau emak dan keluarga saya yang lain tak datang. Saya tak marah. Saya faham siapa keluarga saya di mata keluarga awak,” kataku kepada Aliff Safwan. Aku bukan sengaja hendak menyakiti hatinya tetapi itulah kebenarannya.
              “Maafkan saya sayang, maafkan abang. Abang tak tahupun siapa jemputan mereka pada mala mini. Nanti abang Tanya pak cik abang. Dia yang orang kuat dalam majlis ini. Tapi rasanya mereka jemput keluarga sayang. Jangan kecil hati ya,” kata Aliff Safwan yang sentiasa hendak menjaga hatiku. Aku kadang-kadang rasa terharu. Tetapi di sudut hati yang lain tetap aku berasa kecil hati.
              “Tak apalah kalau macam begitu Aliff, tak ada yang perlu dimaafkan, memang saya tak sedar diri,”
              “Jangan begitu sayang,” kata Aliff Safwan yang sudah bersujud di depan kakiku. Ya Allah betapa suamiku ini begini luhur hatinya. Apakah dia hanya mahu mengambil hatiku dan berpura-pura atau dia benar-benar ikhlas dalam menyayangiku. Namun aku benar-benar bingung. Aku turut duduk di depannya dan ingin menangis tetapi kutahan hatiku.
              “Jangan begini Aliff,” kataku sambil memaut bahunya. Aku spontan melakukan hal itu. Aliff Safwan pula sudah memeluk aku dan mengucup dahiku. Air mataku gugur tanpa kusangka. Entah kenapa hatiku terlalu sebak dengan apa yang berlaku kepada kami berdua. Selama ini tidak pernah kami serapat ini.
              “Maafkan abang sayang. Mungkin abang tidak sebaik mana tapi percayalah abang sayangkan isteri abang ini, walau bagaimanapun cara kita dipertemukan. Abang memang jatuh cinta kepada sayang. Jangan merajuk begini sayang, abang tak tahu bagaimana nak pujuk hati sayang,” kata Aliff membisik kata-kata penyesalannya semula. Aku terasa tenang di dalam pelukannya. Aku tidak berniat hendak merajuk dan aku tidak mahu dia memujuk sampai begini sekali.
              “Jangan begini Aliff, saya tak marahkan awak. Jangan buat saya begini, saya yang tak layak untuk awak, awak terlalu baik untuk saya,” kataku. Aliff semakin mengejapkan pelukannya.
              “Jangan cakap begini sayang, abang sayangkan sayang.” Aku membalas pelukan Aliff. Entah kenapa aku benar-benar terasa tenangnya aku di dalm pelukan lelaki itu. Selama ini aku menolak lelaki ini kerana aku tidak yakin dengan cintanya. Tetapi hari ini hatiku libang libu dengan sikapnya. Apakah aku sudah jatuh cinta? Oh tidak!
              “Aliff, lepaskan saya. Ayuh, kita turun ke bawah. Nenda sedang tunggu tu,” kataku yang sudah menolak tubuh sasa lelaki itu. Aliff pula tersenyum ke arahku walaupun aku sudah menolak tubuhnya sekuat hatiku. Dia ketawa lagi. Dia berdiri dan memegang tanganku. Aku melepaskan tanganku. Aku hendak mengemaskan pakaianku.
              “Awak keluar dulu. Saya nak berkemas kejap,” kataku yang berasa malu dengan adegan itu. Aliff pula berwajah selamba dan wajahnya masih tersenyum bahagia. Aku pula sakit hati dengan sikapnya. Aliff menggeleng.
              “Tak boleh sayang. Kita kan pengantin baru. Kita mesti turun sama-sama sayang,” katanya. Aku bertambah geram. Dia sudah berbaring di atas katil sambil memerhatikan aku. Malunya. Sudahlah kami baru sahaja berpelukan bagaikan sepasang kekasih. Aduhai hatiku kenapa hatiku ini bagaikan masih dipalu. Akhirnya aku hanya mengenakan bedak dan seoles gincu.
              “Ayuhlah turun,” kataku. Dia memegang kejap tangan kananku. Aku tidak mahu menolak. Terpaksa mengikuti langkahnya. Ketika turun di tangga, aku dapat melihat ibu bapa dan adik-beradikku sudah berada di situ. Aku lantas memeluk emak. Rupanya Aliff sengaja mempermainkan aku. Kulihat dia sudah ketawa dan bersalaman dengan ibu bapa dan abang Mazlan.
              “Ingatkan mak tak datang,mak apa khabar?” soalku. Emak mengangguk. Ayah juga tersenyum kepadaku.
              “Mak mesti datang. Nenek pun ada. Di sana dia bercerita dengan nenda mertua kamu,” kata emak. Kami berpelukan lagi. Aku memang rindukan emak dan ayah.
              “Mak datang dengan teksi tadi,” kata emak. Aliff sudah berdiri di sisiku dan memegang tanganku. Aku mahu melepaskannya tetapi aku harus menjaga hati emak dan ayahku serta tetamu yang lain. Nanti apa kata emak dan para penonton yang ada. Jadi, aku biarkan saja Aliff memegang erat tanganku. Setengah jam kemudian, kami sudah diminta naik ke atas untuk disolekkan oleh mak andam yang ditempah khas oleh nenda mertuaku. Kami akan memakai gaun pengantin yang ada di dalam almariku. Namun aku akan dihias di bilik sebelah dan bukannya di bilik kami. Sepanjang malam merupakan hari yang bahagia untuk kami. Tetamu yang datang bukan calang-calang orangnya. Aku berpuas hati dengan majlis yang telah diadakan pada malam itu.


Baca ya jangan tak baca. Pasti awak tunggu lama nak baca karya saya kan? Ha, sekarang masanya.