Wednesday, October 10, 2012

Novel: Isyarat Cinta 12


Bab 12

Muhammad Irfan datang bertemu dengan emaknya dan mengadu macam-macam kepada emaknya itu. Puan Musliah pula tidak dapat menerima hakikat yang anaknya sudah berbuat sesuatu di belakangnya. Walaupun kebenarannya dia sendiri tidak tahu. Namun, dia mempercayai kata-kata Muhammad Irfan yang juga majikan anaknya Adawiyah. Muhammad Irfan  mencadangkan agar mereka bernikah segera. Puan musliah berfikir sesuatu. Elok juga. Dia tidak mahu ada orang lain yang akan tahu akan perbuatan sumbang anaknya. Dia berasa malu kepada dirinya dan masyarakat kerana gagal mendidik anaknya.
            Petang itu Puan Musliah menunggu anaknya balik dari kerja. Dia ingin membuat perhitungan dengan anak gadisnya itu. Selama ini anak gadisnya itu tidak pernah memberitahu apa-apa kepadanya. Kenapa benda sebesar gunung itu pun anaknya masih menyimpan rahsia? Tetapi dia agak perasan, anak gadisnya itu agak pendiam sejak akhir-akhir ini? apakah ini sebabnya? Kenapa Adawiyah sendirian menghadapinya?
            “Asalamualaikum mak, eh, kenapa mak monyok saja ni? ada masalah mak?” soal Adawiyah yang kehairanan melihat emaknya.
            “Walaikum salam! Selama ni kau ke mana Wiyah? Ke mana? Cakap kat mak!” soal Puan Musliah ketika anaknya itu sudah duduk di sofa. Adawiyah yang baru balik itu terkejut. Tidak pernah emaknya itu bertanya sekasar itu.
            “Saya kerjalah mak! Apa pula saya buat? His, mak ni tak pasal-pasal teriak pula!” soal Adawiyah kehairanan. Dia masih kepenatan kerana baru balik dari kerja. Baru bertukar kerja, banyak pula kerja yang perlu dia pelajari di tempat kerjanya yang baru itu.
            “Kerja mana? Betulkah kau kerja atau kau buat kerja sumbang belakang mak? Kenapa majikan kau datang sini tadi? Kenapa dia cari kau di sini tadi!” adawiyah terkesima. Dia takut Muhammad Irfan akan bertanya yang bukan-bukan kepada emaknya.
            “Ha? Siapa mak? Majikan saya?” Adawiyah sudah kelam-kabut. Dia pasti rahsianya sudah terbongkar.
            “Siapa lagi? Majikan kau lah! Berapa orang majikan kau?” soal emak, Puan Musliah benar-benar ingin tahu. .adawiyah sudah ketakutan dengan kemarahannya. Jarang sekali dia meninggikan suaranya kepada lelaki itu.
            “Saya kan kerja mak!” Jawab Adawiyah.
            “Kerja mana? Kau dah pindah kerja? Senangnya?” mahu atau tidak Adawiyah terpaksa mengaku akan perbuatannya.
            “Saya sudah pindah mak! Saya terpaksa pindah! Saya tak senang hati dengan kerenah bos saya tu!” jawab Adawiyah perlahan-lahan. Marak mata Puan Musliah memandang anaknya itu. selama ini anaknya itu tidak berterus terang dengannya.
            “Senang-senang kau pindah! Senang-senang orang dah rosakkan maruah kau, kau tinggalkan macam tu saja? Apa sudah jadi dengan anak gadis macam kau ni ha? Kau kalau dah gila nak kawin, kenapa tak beritahu mak? Kenapa rahsiakan kepada emak! Selama ni Wiyah tak buat macam ni kat mak!” tercengang Adawiyah mendengar leteran emaknya. Apa yang sudah jadi? Adawiyah kehairanan. Sebenarnya dia mahu menangis saat itu juga namun dia tidak mahu emaknya bertambah kusut dan susah hati dengan masalah yang boleh dihadapinya seorang diri.
            “Apa maksud mak ni?”
            “Kau jangan pura-pura! Kau dan majikan kau tu dah buat perkara terlarang kan di tempat kerja kau ya? Kenapa kau diam?” soal Puan Musliah lagi.  
            “Perkara terlarang? Saya tak faham lah mak! Apa yang mak cakap ni? saya tak fahamlah mak! Siapa yang buat perkara terlarang pula?” soal Adawiyah lagi. Dia sungguh hairan.
            “Majikan kau tu dah mengaku sudah tidur dengan kau, betul? Kau pura-pura tak faham?” soal Puan Musliah. Adawiyah menggeleng. Rasa mahu pecah kepalanya. Lelaki itu memang sudah berbohong kepada emaknya.
            “Siapa datang tadi mak? Majikan saya dulu? Siapa, Irfan?” soal Adawiyah. Emaknya mengangguk.
            “Dia datang pagi tadi. Kenapa Adwiyah buat macam tu? kenapa tak beritahu mak? Selama ni susah senang kita hidup bersama nak, kenapa buat mak macam ni?” Mahu sahaja Adawiyah meraung.  
            “Sumpah mak! Tak ada mak! Tak ada! Majikan saya tu memang sengaja nak perangkap saya mak dan mak! Saya masih tahu jaga diri saya mak! Lelaki tu bohongi mak! Dalam dunia serba moden ni, apa sahaja orang boleh buat mak!” kata Adawiyah. Wajah dan mata emak dipandangnya. Namun emak tidak mahu memandangnya. Marah benar emak kepadanya.
            “Sudah! Jangan kau bohong dengan mak! Esok dia datang meminang! Kau kawin saja dengan dia hujung minggu ni jangan banyak dalih lagi! Siapa lagi yang mahukan kau, kelapa yang sudah ditebuk tupai?” kata Puan Musliah. Adawiyah sudah menangis. Dia bukan begitu. Dia tidak akan mencalarkan maruahnya sehingga seteruk itu. kecuali jika lelaki itu hendak menganiaya dirinya.
            “Saya tak mahu mak! Saya tak pernah pun tidur dengan dia! Tak pernah mak! Kenapa mak tak mau percayakan saya?” soal Adawiyah. Namun dia kesal, emaknya hanya mendengar kata-kata majikannya dan bukan penjelasannya.
            “Dia dah mengaku nak bertanggungjawab! Takkan dia nak bohong pula!” sergah Puan Musliah lagi. Emaknya benar-benar sudah marahkannya. Apakah yang boleh dibuatnya?
            “Betul, saya tak buat mak! Saya berani bersumpah! Saya tak buat! Saya tak pernah pun tipu mak!” kata Adawiyah bersungguh-sungguh.
            “Mengaku sajalah! Esok kau jangan turun kerja lagi! Kau pergi cuti! Jangan kau pandai-pandai nak lari dari majikan kau yang lama tu! Awas kau ya! Esok mereka akan meminang kau! biarlah kau kahwin! Tak guna juga kau nak sembunyikan hal ini! ” ugut Puan Musliah pula. Adawiyah sudah tidak tahu nasib dirinya. Dia hanya menangis sepanjang malam.
            “Minggu depan atau hujung minggu ni kamu nikah! Mak tak mahu tangguh-tangguh! Perkara ni dah memalukan mak! Kalau orang lain tahu bagaimana?” soal Puan Musliah.
            “Saya tak mahu kahwin lagi mak! Saya masih muda! Saya masih nak belajar! Jangan dengar cakap lelaki tu mak! Dia nak perangkap saya lah tu mak!” kata Adawiyah. Dia berdoa agar emaknya mempercayainya. Namun dia kecewa, emaknya lebih percaya lelaki itu berbanding dia.
            “Tapi kau sudah rosak! Muda atau tidak, kau harus kahwin! Soal belajar sudah soal lain! Orang dah kawin pun boleh buat! Tapi ini sudah melibatkan maruah kita Wiyah!” jawab Puan Musliah. Adawiyah sudah malas mahu bertekak dengan emaknya itu. Mahu atau tidak dia terpaksa pasrah! Pasrah!
            “Apa-apa sajalah mak. Apa yang penting saya tak buat! Kalau mak mau saya kawin, baik, saya akan ikut cakap mak!” sahut Adawiyah yang sudah malas hendak membuat emaknya percaya dengan apa yang sudah berlaku. Sia-sia sahaja usahanya.
            “Memang kau kena kawin kalau kau sudah rosak macam tu! tu lah, hari tu pandai-pandai kau pergi kerja! Mak cakap, kita jahit baju saja, tapi kau degil nak! Degil! Sekarang inilah balasannya!” kata emaknya. Adawiyah tidak berdaya lagi.
            “Saya terima kata-kata mak, saya nak rehat mak!” kata Adawiyah. Emak menjelingnya tajam.
            “Mak tak tahu nak buat macam mana lagi Wiyah. Selama ni kau hanya mendiamkan diri. Tapi baguslah kalau lelaki tu nak mengakui kesilapannya! Kalau tak, kau yang memalukan mak!” kata emak. Sakit telinga Adawiyah mendengar lelaki itu hendak bertanggungjawab. Aduh, bagaimanalah hidupnya selepas ini?
            ‘Jika inilah takdirnya, aku terima Ya Allah,’ bisik Adawiyah sebelum memasuki biliknya.