Friday, October 26, 2012

Isyarat Cinta 14


Bab  14

Usai pernikahan antara Muhammad Irfan  dan Nur Adawiyah Mustafa dengan mas kahwin RM200. Adawiyah menangis tidak berlagu memikirkan nasibnya yang tiba-tiba sahaja menjadi isteri kepada lelaki majikannya itu. Entah apakah mimpinya sehingga nasibnya menjadi seaneh begini. Biliknya yang terhias indah itu tidak terlihat indah di matanya. Sungguh menyakitkan hatinya.
            Sebentar lagi pasti lelaki itu akan masuk ke biliknya. Adawiyah yang menunjukkan rasa tidak setujunya hanya duduk di dalam biliknya setelah majlis selesai. Dia malas mahu menatap seraut wajah bahagia milik Muhammad Irfan. Dia benci sebenarnya.
            “Tak sangka ya jodoh kau kuat dengan bos kau,” usik Rafiqah sebelum majlis pernikahan bermula. Adawiyah menangis sepuas hatinya.
            “Boleh tak kalau kau yang nikah dengan lelaki tu? Aku tak nak ni Fiqah! Lelaki tu dah gila!” jawab Adawiyah. Rafiqah ketawa.
            “His jangan nangis lah, buruk tau. Syukurlah dengan apa yang kau sudah terima ni. majikan kau tu lelaki baik tau! Kaya lagi, untung kau! kalau aku lah, memang takkan tolak punya!” Adawiyah terus menangis. Pujukan Rafiqah bukan menenangkannya tetapi menyakitkannya.
            “Aku tak nak dia! Aku tak nak!”
            “Sudahlah tu Wie, janganlah menangiis lagi. Nanti muka kau sembap, mata kau bengkak. Apa pula kata orang kampung ni nanti! Nanti diorang kata kau dipaksa kahwin pula,” pujuk Rafiqah lagi. Marina Chang juga datang menemuinya. Marina Chang juga setuju dengan pernikahannya.
            “Memang aku dipaksa kahwin! Aku tak nak kahwin dengan dia!” adawiyah menangis lagi.
            “Jangan cakap macam tu, nanti mak kau dengar! Lagipun nanti hilang seri di wajah kau tu!” pujuk Rafiqah. Adawiyah mengesat air matanya.
            “Mak aku tu yang tak percayakan aku! Mak aku tu kejam,” kata Adawiyah lagi.
            “Sudahlah tu, sabarlah,” kata Rafiqah lagi. Adawiyah menangis tersedu-sedan.
            “Aku tak boleh nak sabar. Kalau boleh aku nak lari ni!” kata Adawiyah. Dia hanya berkurung di dalam biliknya apabila selesai majlis. Lelaki yang sudah bergelar suaminya itu entah ke mana. Mungkin dia selesa pergi ke rumahnya. Adawiyah tidak ingin tahu.
            “Jangan buat macam tu, nanti tambah mak kau malu! Nikah sajalah! Bukan kau rugi pun!” kata Rafiqah.
            “Masalahnya aku tak mahu kahwin dengan dia!” kata Adawiyah.
            “Muhammad Irfan sudah pun menjadi suami kau Wiyah, sabarlah. Dah sah kau jadi isterinya. Kau beruntung jadi isterinya. Taukeh besar pula tu! Kau layan dia dengan baik ya.” Pesan Rafiqah. Adawiyah semakin teresak-esak.
            “Aku benci! Dia tipu mak aku!” kata Adawiyah yang tidak mempunyai sesiapa tempat menyerahkan semua perasaannya kecuali Rafiqah.
            “Kalau dia nakkan, aku seribu kali lebih gembira Wie! Tapi dia mahu kau! Kau tak gembira?” adawiyah menggeleng.
            “Seribu tahun pun aku takkan gembira!” kata Adawiyah. Rafiqah hanya mampu memandang dan mak andam hanya mampu mendengar.
            “Entahlah apa yang kurangnya dengan lelaki tu di mata kau!”
            “Masalahnya aku tak suka!” jawab Adawiyah. Air matanya tidak bebrhenti-henti turun membasahi pipinya. Berkali-kali mak andam mengenakan bedak di wajahnya.

***

            Sejak pernikahan mereka, Adawiyah berkurung di dalam biliknya. Emaknya yang menghantar makanan untuknya di dalam bilik.
“Jangan buat macam ni nak. Kau terimalah. Mungkin sudah jodoh kau dengan Irfan! Apa yang boleh kita buat?” pujuk Puan Musliah ketika dia membawa masuk makanan ke biliknya. Dia tidak mahu makan sejak semalam. Perutnya hanya diisi dengan air kosong.
“Keluarga angkat mertua kau nak balik, pergilah jumpa dulu. Tak baik buat sombong macam ni,” nasihat Puan Musliah kepada anaknya. .adawiyah menjeling emaknya.
“Mak ni ada-ada ajelah! Mak tahu kan saya tak suka! Tak sukalah!” balas Adawiyah.
“Jangan begini nak. Tolonglah, mak tak pernah ajar kau macam ni!” kata Puan Musliah. Berkali-kali dia mengelap air matanya melihat kerenah anaknya yang agak degil itu. mahu tak mahu Adawiyah terpaksa keluar untuk bersalaman dengan keluarga pihak mertuanya.
Tengah malam barulah Muhammad Irfan masuk ke dalam bilik isterinya. Sejak selepas makan malam isterinya sudah berkurung di dalam bilik. Bilik yang terhias indah itu dipandang rapi namun gadis manis idamannya itu sudah tidur di atas katilnya. Mata isterinya sembab. Dia tahu isterinya banyak menangis sepanjang hari.
            “Sayang dah tidur?” soalnya perlahan sambil duduk di birai katil. Wajah sembab isterinya dipandang. Perlahan Adawiyah membuka matanya. Mata kebenciannya terbayang di mata cantiknya.
            “Tidurlah, nak buat apa lagi! Takkan aku nak layan kau! Hee, tak ada masanya!” balas Adawiyah kasar. Dia memang masih tidak dapat menerima kenyataan akan pernikahannya. Walaupun dia tidak ada sesiapa dalam hidupnya namun dia belum kemaruk belum mahu kahwin lagi.
            “Sayang jangan jerit macam ni, nanti kalau saudara mara di luar dengar naya tau!” Muhammad Irfan hanya membalas dengan gurauan. Wajah Adawiyah masih dipandangnya.
            “Peduli! Semua ni kau punya pasal! Kau ingat kalau kau tak fitnah, aku akan kahwin! Eeh, tak mahu! Tak hingin aku!” Irfan ketawa. menjerit Adawiyah.
            “Sayang, mari duduk dekat abang,” pinta Irfan kepada isterinya. Adawiyah teragak-agak hendak bangun.
            “Tak nak! Saya mengantuk! Kau ni memang tak reti bahasalah! Suka betul kacau aku!” jerkah Adawiyah lagi. Dia hampir lupa lelaki itu adalah bekas majikannya.
            “Abang tahu sayang tak tidur lagi kan! Tengok ini muka ni dah berpeluh-peluh!” usik Irfan kepada isterinya. Dia sudah berasa puas hati dengan apa yang sudah berlaku kepada takdirnya.
            “Saya nak tidurlah! Awak ni suka memaksa! Sudah kemahuan kau sudah tertunai, kau mahu apa lagi?” Muhammad Irfan ketawa lagi.
            “Sayang, terima kasih kerana sudi nikah dengan abang, abang janji akan menjaga sayang sehingga akhir hayat abang. Selagi abang bernafas,” Muhammad Irfan tidak peduli kalau isterinya itu masih marah kepadanya. Dia mahu memulakan menjalankan tanggungjawabnya sebagai suami. Kemudian, Muhammad Irfan mengucup dahi Adawiyah sekali lagi. Sendu suasana. Masing-masing diam melayan perasaan sendiri. Ia berulang seperti ketika majlis nikah petang tadi. Kemudian, Irfan memeluk tubuh isterinya. Kali ini isterinya tidak meronta-ronta di dalam pelukannya. Hubungan mereka sudah halal. Melihat isterinya yang mendiamkan diri, Muhammad Irfan cuba mengucup bibir isterinya, tetapi gadis itu meronta dan menolak tubuhnya kuat.
            “Saya tak sudi nikah dengan awak! Awak tipu emak saya! Lelaki penipu!” kata Adawiyah berterus terang. Muhammad Irfan hanya ketawa. Puas hatinya dapat meluahkan perasaannya kepada gadis idamannya itu.
            “Tak, abang tak tipu! Abang memang sayangkan sayang. Abang tak mahu sayang pergi dari hidup abang macam tu saja!” kata Muhammad Irfan berterus terang. Adawiyah sudah menangis.
            “Awak dah rosakkan masa depan saya,” Adawiyah tersedu-sedan.
            “Tak, abang tak rosakkan masa depan sayang, percayalah! Belajarlah sampai mana pun sayang nak, abang tak halang! Tapi, tolong jadi isteri abang, belajar mencintai abang,” pinta Irfan. Adawiyah tidak membalas. Sebaliknya dia sendiri sudah mengantuk.
            “Abang harap kita dapat sama-sama menghadapi hidup berumahtangga sayang. Abang janji akan jadi pelindung sayang sampai akhir hayat abang,” kata Irfan lagi sambil mengucup dahi Adawiyah. Adawiyah sudah terlena di pembaringannya. Irfan membetulkan kedudukan pembaringan isterinya. Tudung isterinya ditanggalkan perlahan. Alangkah takjubnya dia sendiri melihat kecantikan isterinya tanpa mengenakan tudung dan sebarang alat solek. Irfan jatuh cinta sekali lagi! Malah, sudah berkali-kali dia jatuh cinta kepada gadis bernama Adawiyah ini!
            Tidak lama kemudian, Muhammad Irfan pun berbaring di sebelah isterinya sambil memeluk tubuh kecil itu. Adawiyah pula mengangkat bantalnya dan berbaring di atas sofa. Muhammad Irfan bangun menuju ke kamar mandi. Dia harus melakukan sesuatu.

***

Keesokan harinya ketika Adawiyah tersedar dari lenanya, Adawiyah masih berada di dalam pelukan Irfan.
            “Awak buat apa kat saya ha? Awak buat apa?” jerit Adawiyah. Terpisat-pisat Irfan membuka matanya.
            “His, kenapa ni sayang? Pagi-pagi dah jerit macam ni?” soal Muhammad Irfan seperti tidak tahu apa-apa. Dia sudah mengangkat tubuh isterinya ke atas katil apabila isterinya sudah tertidur di sofa.
            “Awak buat apaa kat saya?” soal Adawiyah sambil memandang keseluruhan tubuhnya. Namun dia masih lengkap di dalam pakaian malamnya, blaus dan seluar panjang. Cuma tudungnya sahaja yang sudah ditanggalkan dari kepalanya.
            “Abang tak buat apa-apa sayang, percayalah! Abang sayangkan sayang, abang tak kan ambil sesuatu yang bukan kesukaan sayang,” kata Muhammad Irfan perlahan. Berdegup jantung Adawiyah mendengar jawapan lelaki itu. Dia sedar dia terpaksa kahwin dengan lelaki itu. Perlahan dia duduk di birai katil dan membelakangkan Muhammad Irfan.
            “Awak jangan pandai-pandai nak buka tudung saya ya, saya tak rela! Saya tak rela kahwin dengan awak!” kata Adawiyah bagaikan mengugut lelaki itu. Muhammad Irfan hanya tersenyum dan perlahan dia bangun lalu memeluk isterinya. Dalam rontaan dia tetap mengucup dahi isterinya. Sudah menjadi keinginannya untuk berbuat demikian selepas gadis itu sah menjadi isterinya. Terlepas dari pelukan Muhammad Irfan, adawiyah terus berlari ke dalam kamar mandi!

***
           
            Selepas bernikah, suami Adawiyah membawanya pindah ke kondominium nya di pinggir Kota Kinabalu. Tinggallah emaknya di rumah pangsa mereka. Adawiyah menurut tetapi tetap berasa dendam dengan perbuatan Muhammad Irfan  kepadanya. Dia sendiri menetapkan syarat dalam perkahwinan mereka. Muhammad  Irfan pula menerima syarat itu dengan anggukan dan senyuman ketenangan.